mandag 22. juni 2015

Teller du dine velsignelser eller andres roser?


Foto: Anne Sudmann

Det har kommet meg noe merkelig for øret.

Det er noen som følger med på hvor mange ganger kjæresten gir meg roser! Og det ergres.

Jeg vet ikke helt om jeg skal gråte eller le og jeg er ikke sikker på hvorfor det overhode er tema. Er det fordi jeg a) ikke fortjener det? b) han ikke bør bruke penger på slikt? c) eller er det ren misunnelse?

Jeg vet ikke.

Skal jeg slutte å legge ut gode øyeblikk og bilder av vakre roser? Tro du meg, jeg trenger ikke roser som bevis på hans kjærlighet.  Men jeg synes det er hyggelig å dele de fine tingene.

Kanskje jeg bør slutte med det?

Hva tenker du?

I Norge som i alle andre land, måler vi landets BNP, brutto nasjonal produkt. Bruttonasjonalprodukt, BNP, verdien av de varer og tjenester som er produsert i løpet av et år i et land. Forstavelsen brutto angir at den beregnede verdi av slit og foreldelse for den samlede realkapital i landet (kapitalslit) ikke er fratrukket. Se nasjonalprodukt. BNP brukes ofte som et mål på velstandsnivået i et land. BNP blir nå ofte målt med kjøpekraftsparitet (https://snl.no/bruttonasjonalprodukt/BNP).

I Bhutan måler de brutto nasjonal lykke. Ideen til denne kåringen kom fra kongen i landet, der han i 1971 bestemte at dette fjellandet skal måle sin framgang i «Brutto ­nasjonal lykke» i stedet for i «Brutto nasjonal produksjon».

Bhutan har sitt å slite med både når det gjelder fattigdom, korrupsjon, menneskerettigheter og analfabetisme. Men landet ble likevel rangert som verdens ­åttende lykkeligste land av bladet Business Week i 2013. Bhutan ble også rangert som nummer åtte i verden i Adrian G. Whites rapport om folks subjektive ­lykkeopplevelse fra 2007 ­(University of Leicester) (http://www.vl.no/meninger/kommentar/brutto-nasjonal-lykke-1.355631).
Bildet av rosene du ser her, har jeg selv tatt i Provence. Det var et overdådig bryllup på gang i usedvanlig vakre omgivelser. Trolig bør jeg vise mer av det i et eget innlegg? Vel, budskapet er at disse roseoppsatsene ikke er fra kjæresten til meg - smil.

Når jeg viser hva kjæresten min gleder meg med, viser jeg min BNL. Rosene kan koste 39.50 på Rema eller 149,- på Blomsterhuset, det spiller ingen rolle. Det som er viktig, er hjertet til giveren. Og han har råd til denne lille utgiften som inntreffer omtrent annenhver måned. Jeg er ikke sikker på hvor ofte. De som teller vet nok det bedre enn meg.

Så hva synes du? Bør jeg slutte å publisere roser fra mannen?

Takk for at du leste!

 
 

 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar