torsdag 19. mai 2016

Når vekt ikke lenger er en privatsak


Når man går inn i en prosess med vektreduksjon, må man over en terskel. En årsak til at man søker operasjonen eller forandringen, er jo at vekt i utgangspunktet er et ømtålig tema.
Da jeg skulle veie meg på legesenteret da jeg skulle søkes inn til Bærum sykehus, orket jeg ikke se hva jeg veide.
- Jeg bare skriver det her, jeg, - sa sykepleieren med et smil. Kvinner og kiloer. Hun var godhjerta. Jeg var tung.
Da jeg ankom ernæringsfysiologen og skulle veies for å vurderes til operasjon, ble vekta veldig tydelig.
Jeg måtte opp på denne maskinen som viser vekt, muskelmasse, BMI osv. Jeg lurer på om den vekta og tok med skostørrelse, bh-størrelse og intelligens.
Jeg bikket så vidt 40 i BMI, det må man ha for å få operasjon i det offentlige uten tilleggssykdommer.
Jeg ble veid og funnet tung nok. Aldri før har det vel vært stas å veie nok - smil.
De forholdt seg profesjonelt til vekt på sykehuset. Det var ingen som offet eller ojet seg over tallenes tale.
Operasjonen ble gjennomført og vekta skulle begynne å gå nedover. Hvilket den gjorde.
Tidvis har det vært såkalte platåer hvor jeg har stått stille en stund, så har det seget nedover. Å holde hodet kaldt og hjertet varmt i stilleperioder, har vært nødvendig. - Jeg kan ikke unngå å gå ned i vekt av det jeg spiser, har jeg tenkt.
Å rydde tid til trening og et mer aktivt liv, er også nødvendig. En slik operasjon er en livsstilsendring.
Jeg har fortsatt en liten vei å gå der. Men jeg har blitt langt flinkere, sikkert også fordi det er langt færre kilo å gå på tur med og trene med.
Om du lurer på hvordan det er, ta med deg en 25 kilos sekk på tur neste gang og bær den i armene dine, oppover bakke, nedover.
Jeg gleder meg til jeg runder 35 kilo mindre enn utgangspunktet.
Livet har på mange måter blitt lettere!
En dag håper jeg at jeg har et så avslappet forhold til vekt som Alvin har på bildet :)

Har du spørsmål om vektreduksjon og operasjonen, ikke vær redd for å spørre!

Del gjerne innlegget!
Følg meg også på snapchat: annesudmann

Vil du lese mer om prosessen med vektreduksjonen, les dette innlegget: Har_bloggere_fortsatt_en_misjon_?

Takk for at du leste!
Lag deg en god torsdag! Snart helg!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar