mandag 9. mai 2016

Prokrastinerer du?

Etter x-antall høyskole- og universitetseksamener og ditto oppgaver, har jeg lært det meste om prokrastinasjon.
Å prokrastinere er i følge Storenorskeleksikon dette: kronisk utsettelsesatferd. Alle utsetter ting som skal gjøres, men prokrastinering kjennetegnes ved at utsettelsene er til ulempe for personen. Personen er ofte klar over dette selv, og anger og stress oppstår. I det lange løp har prokrastinering negative konsekvenser for prestasjon, velvære og helse.
Prokrastinering skilles fra begrunnet utsettelse og omprioritering, da slike former for utsettelse gjerne er fornuftige. Prokrastinering er derfor en ufornuftig eller «irrasjonell» form for utsettelse.


Altså en ganske alvorlig ting. Dypest sett.


Å utsette noe man må, er ganske vanlig. Og i helgen har jeg utsatt all verdens retting og vurdering frem mot at standpunktkarakter må være satt på fredag.
Det betyr at jeg må sluttføre i uka som nå ligger foran oss. Hvilket jeg rekker.
Men jeg tenkte jeg skulle være så flink.
Og så orket jeg ikke.


I stedet heklet jeg og nøt solen og var på Frognerseteren med kjæresten min og delte på en av disse gigaeplekakene de serverer der.


Lurt? Ja.
Lurt å pålegge seg selv å jobbe når man bør hvile. Nei.
Prokrastinering? Litt. Sånn passe.


Hekling er avkobling for meg og nå har jeg gitt meg i kast med et pledd. Å la fargene ta over for hverandre og mønstre vokse frem, er sjelefred.
Man blir ikke rik på det, for dette er arbeid som tar tid.
Men kanskje noen kan tenke på meg når mange år er gått, og tenke at det pleddet, det har Anne laget og kanskje smile lite grann.
Slik jeg gjør når jeg finner heklerier mormor har laget.




Men nå er det mandag og det må jobbes med helt andre ting.
Likevel kan vi fylle dagen med farger og mønstre og skape hverdagslykke, akkurat der vi er.






Lag deg en god mandag!


Trykk gjerne på blogglisteknappen øverst til høyre, del innlegget og lik og rop hurra med innestemme om du allerede er på jobb denne mandags morgenen og når du har pause, finn meg på snapchat på annesudmann :)
Og til slutt: TAKK for alle tilbakemeldinger på forrige innlegg: Slankeoperasjon, juks eller hjelp? Det ble delt og lest i rekordfart og tilbakemeldingene på facebook var overveldende og varme og på Twitter vidunderlig varmkritiske. Det gleder meg om det jeg skriver kan berøre.


Takk for at du leste!
Mandagsklem!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar