onsdag 19. oktober 2016

Liten tue kan velte stort lass


Det er velkjent at få sykdommer er så røffe som manflu. Men har du aldri hatt tannverk, skal du for det første være takknemlig for det, for det andre sørge for å ikke få det og for det tredje vite at det er på høyde med manflu. Minst.



For halvannet år siden sa tannlegen min til meg at jeg måtte gjøre noe med en tann der plomben var delvis falt ut. Det er så innlysende. Det kreves så lite intelligens for å forstå det, at selv en amøbe ville fatte det. Nå er amøber encellede organismer og har høyst trolig ikke tenner, men likevel.



Jeg lever stort sett likevel i en realitetsoppfatning at det meste går over. Levde i. Plomber som har falt ut går ikke over. Og realiteten dunker taktfast i kjeven. Snart en uke har det holdt på. Akutt tannlegetime forrige fredag. Borreborreborre og litt bedre. Men nei du, vi var ikke ferdige. Status nå: hestekur på antibiotika og en ny type godteri som heter paralgin forte.



Jeg synes kanskje de kunne forte seg å virke, det er vel tross alt det som ligger i navnet? 
Av erfaringer blir man klokere - forhåpentligvis, og jeg skal aldri drøye tannlegetimer igjen, selv om de er dyre og selv om jeg ikke forstår hvorfor tennene ikke er en del av kroppen rent politisk og refusjonsmessig. Denne kroppen kjenner svært godt at tennene er en del av den.



Enten tar tannlegen tanna ut til fredag om elendet ikke gir seg eller så venter hun til oppsatt time neste tirsdag - med vondt skal vondt fordrives og jeg er full av anger og en dæsj selvmedlidenhet her jeg troner i dynene mens betennelsen raser i kjeven. Liten tue kan så sannelig velte stort lass.


Bildet er lånt fra Nicole Montez sin Instagram og kontoen anbefales et besøk eller mange!

Ofte har jeg ikke vett til å hvile i tide, men nå tvinges jeg. Fra nå av tenker jeg at jeg er bittelitt klokere og skal huske at livet er et maraton, ikke en sprint, jeg må ikke stresse, men eie mitt eget løp. Og det innebærer å løpe til tannlegen i tide!

For ytterligere tannpineopplevelser, følg meg på snap: annesudmann

Takk for at du leste, del gjerne, slik at vi flinke piker kan bli klokere i tide!

Klem på høyre side av ansiktet - den venstre er for vond ;-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar