søndag 1. januar 2017

Fortsett å lære, fortsett å vokse - verden trenger mennesker som deg!

2. januar og vi er på´n igjen! Andre del av skoleåret skal krones med eksamener, elever, lærerstudenter og nå skal mor selv studere litt videre.
Da jeg tok Ex.phil ved Universitetet i Oslo tilbake i forrige årtusen, hadde vi en lærer i filosofi som var til de grader kunnskapslykkelig i tillegg til å være rundt 183 år gammel. Han undret seg over livet, filosofien og mennesket og jeg husker at jeg tenkte, at slik vil jeg og være når jeg blir gammel. Og helst før,


Er ikke det flott? - sa han. Er ikke det spennende, fantastisk, det undrer jeg meg over - fortsatte han. 
For et godt eksempel!

Det er mange fæle ting her i verden, men noe av det som topper min liste, er skråsikre mennesker. De som har svarene og som ikke er åpne for diskusjon eller undring. Og da ikke som unntak, men som regel.


Å kunne undre seg sammen, tenke klokt sammen og lytte til hverandre, er en kunst og en nødvendighet.


Og desto mer man lærer, desto mer skjønner man hvor lite man kan av det hele og hvor avhengig man er av medmennesker og deres bilde, deres bit av puslespillet, for å kunne se hele bildet. Følger du meg?


Jeg kan litt om noe og mer om andre ting og nå skal jeg få gå på universitetet igjen og lære mer om veiledning og coaching og i dag, mandag, begynner jeg å lese pensum, tadaaaa!


Tenker du at du er for gammel til å lære noe videre? Til å ta et kurs? Et studie? Du er ikke det, vet du. Kanskje du kan lese deg opp på et emne, gå på et kurs, utvikle en hobby som kan føre deg videre, fortsette å lære, fortsette å vokse og vite at du er et menneske som verden trenger, nettopp for din unike gave og evne, for den du er.


Skaper du åpninger for muligheter for deg selv? Det er valg, det er prioriteringer. 


Januar har nettopp startet. Mulighetene er mange. 
Lag deg en god ukestart! ☙

Takk for at du leser!
For daglige sprell, følg meg på snap 👻 annesudmann og sjekk mystory der! 

Mandagsklem!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar