onsdag 29. mars 2017

Torsdagstips til middag - hjemmelaget ertesuppe!




Å ty til Toro tidvis er helt ok, men jammen er det moro å lage mat fra bunnen av.
Bondekjøkkenet innbyr til langsom matlaging og kortreist mat. Kanskje det er minner fra barndommen fra mormors gårdskjøkken i Lofoten som gjør at jeg koser meg slik med matlaging? 

Jeg var ikke et magert barn og jeg husker godt den indre forvirringen da ho Hildur, nabokjerringa, med gromhet i røsten utbrøt at no e du blett tjukk! Og hvorpå jeg og forstod, mot all fornuft, at utsagnet var positivt. Jeg fortsatte å innfri positivt på den fronten inntil tjukk ble forholdsvis belastende for et par år siden, men det er en annen historie jeg kan fortelle senere. 

For å unngå å bli for tjukk er det fint med mat laget fra bunnen og med mer næring og fettkontroll. Dagens middag er enkel å lage. Oppskriften har jeg hentet fra min nye favorittkokebok, hvilket ikke sier så mye, ettersom jeg generelt ikke liker kokebøker, men heller skibler ned oppskrifter i en egen oppskriftsbok som er rene patchworket av lapper, gamle oppskrifter, blyant- og penneskriblerier. Men Miss Dahls frodige fristelser fenget og denne oppskriften er derfra, gjengitt på min måte.

Du trenger: 
olivenolje
3 vårløk, hakket
450 g frosne erter
1 liter grønnsak- eller kyllingsuppe
En god håndfull frisk mynte, hakket, og litt ekstra til pynt
Salt og pepper
Creme fraiche - en ss eller to



Varm en ss olje og ha i vårløken. La denne surre i tre minutter. Deretter heller du i ertene under omrøring

Tilsett kraften og mynten  og la det hele koke i 10-15 minutter


Hell det hele over i blender, eller porsjonsvis om du ikke har en megastor blender, og mos


Suppa kan settes kaldt, krydres og blandes med creme fraiche, men også spises varm med samme ingredienser


Pynt med litt ekstra creme fraiche, litt god olje og ferske krydderurter. Bon apetit! ♡


Takk for at du leser! Del gjerne ♡

Daglige suppehuer finnes på snap: annesudmann

Klem fra Anne

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar