onsdag 15. juni 2016

Er du online hele tiden?


Å fylle 50 var fint.
Men du verden så travelt det har vært. Jeg har skippet blogg og tidvis snap.  For en som skal leve av sosiale medier, må det være krise.
Jeg har en annen jobb og det hadde vært krise om jeg ikke gjorde det jeg skulle i den. Så det har jeg gjort. Jobbet. Og jeg jobber masse.
Det å være fraværende i sosiale medier gjør kanskje at man er mer nærværende in real life? Og hvorfor må livet legges ut?
Det må jo ikke det.
Men det er fint å skrive.
Jeg leste en artikkel om blogging og bøker. Den er skrevet av Erlend Loe og kan leses her. Read a fucking book. Å skrive en bok er selvsagt det optimale og ettersom jeg forstår, langt mer stas enn blogging. Skriver man en bok, rykker man opp til forfatter, skjønt jeg er ikke sikker på om tittelen fortjenes etter en bok. Skribent er et annet ord jeg liker. Når man er skribent, gjør man liksom noe nyttig. Blogger er fortsatt litt underklasse, men det er mulig det er i endring.
Når man blogger, må man helst være på sosiale medier hele tiden. Bloggen trenger likerklikk, i hvert fall om man skal leve av dette.
Noe helt annet er det når man skriver bok. Da er man av og trekker inn i seg selv og kommer ut med noe usigelig klokt. I hvert fall kan det skje.
En skribent er avslappet vis på et eget skriverom på Litteraturhuset, i hvert fall inne i hodet mitt, hun er kanskje nede og tar en latte og smiler lurt, men intelligent, til bekjente som sitter der i sola, før hun går inn igjen og nok en gang beriker verden med tankene sine.
Mens bloggene spys ut daglig.
Men de har en misjon.
De får unge mennesker til å lese. Unge frøkener som kanskje ikke ville åpnet en bok og langt mindre lest en artikkel. Og bloggene får unge mennesker til å skrive.
Tenkeskriv! - sier jeg når jeg er norsklærer. Skriv akkurat det du har på hjertet, la den ene assosiasjonen ta den andre og skriv. Slikt kan det bli blogg eller kanskje med tiden en bok. Vi trenger lavterskler.

Vi trenger også offline o´clock og jeg er litt der fortsatt. Men jeg kjenner skrivekløen tidvis. Kanskje det blir en bok? Da må jeg være mer offline. Klarer jeg det? Tør jeg det?
Tør du være offline og kun leve her og nå uten av det dokumenteres?


Takk for at du leste!

Følg meg gjerne på snap: annesudmann. Du risikerer valpespam og annen moro der.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar