torsdag 27. oktober 2016

Høsten - hva gjør vi med den liksom?


Er du av de som synes høsten er deprimerende og tung? Vil du fortsette å ha det slik? Da må du ikke lese dette innlegget! Herved er du advart. Det skakke stå på det.


Men om du vil tenke litt fargerike tanker sammen med meg, så bli med nå. 


Vi går inn i den mørkeste tiden på året. Vi ER der. Dagene blir kortere, i hvert fall lysmessig. Nettene blir lengre. Trærne står i brann før de slipper bladene. Er det ikke vakkert? Du kan velge å se på den grå himmelen eller fokusere på de vakre fargene langs veien. 
Løvene faller av og dør. Men langt der nede i jorda, er det liv. Det gamle må bli borte for at det nye skal spire frem neste år og gi oss våren og fotosyntese og alt det derre der som er bra for kloden og oss. Er det ikke fint? 
Nå vet jeg at sydligere lang på en måte lever i fotosyntesen og det grønne året igjennom, men vi bor nå engang her i dette vakre landet vårt og før du aner det synger du Ja, vi elsker igjen, mens løvet spretter og allergien risler sammen med alle små bekker av smeltet isvann - også kalt flom i Gudbrandsdalen. Men våren er vakker, slik bortsett fra det.


Høsten er løftet om nytt liv. Høsten er lune kvelder med mildt lys. Høsten er den fine stien inn mot jul. Høsten er hekletøy og varm kakao på kafe etter en tur i skogen, der vanter og lue er på. Høsten er egentlig det vi gjør den til. Så nå kan du velge :) Jeg er glad om du er med meg inn på min reise mot julehus og lune tanker.

Takk for at du leste!

Fargerike klemmer

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar