søndag 12. mars 2017

Søndag er eggepannedag og her er oppskriften!



På søndagene bruker jeg lage eggepanne og rett skal være rett, denne deilige retten har jeg ikke funnet på selv. Jeg har funnet den hos bloggeren Camilla Phil (jeg kunne godt tenkt meg å skrive kollega, men selvinnsikten tvinger meg til å innse at jeg er i en litt annen liga, nuvel...), men man kan lage sine egne variasjoner alt etter hva man har i kjøleskapet eller på benken, skjønt egg er en selvskreven ingrediens. Det er noe med navnet.

I dag har jeg laget eggepanne med følgende ingredienser:


  • dansk salami
  • andre kjøttpåleggrester
  • rødløk
  • hvitløksfedd
  • purre
  • parmesanost 
  • egg 😂
  • korianderpaste
  • chiliolje
  • og fersk basilikum oppå    


Sett stekeovnen på 200 grader, slik at denne blir varm mens du steker ingrediensene i stekepanne på en plate.

Jeg starter alltid med å steke kjøttet jeg har for hånden. Det er godt at kjøttet får litt "kant" og blir sprøtt. Du kan helt fint bruke bacon, spekekjøtt, skinke - det du har i kjøleskapet.

Deretter surrer jeg grønnsaker sammen med kjøttet. Jeg bruker ofte tomater i, men det hadde jeg ikke i dag. Man tager hvad man haver, rett og slett.
La det steke sammen til grønnsakene er gjennomstekt.

Ta stekepannen av plata eller skru av gassen (jeg har gasskomfyr).

Knekk to til seks egg oppi panna, alt ettersom hvor mange dere er som skal spise. Jeg knekker alltid eggene i en kopp ett og ett, slik at jeg ikke får skall i eggepannen.

Har jeg litt god ost, strør jeg dette over eller har i eggepannen, i dag brukte jeg en liten pose parmesanost.

Sett hele stekepannen inn i ovnen. La det hele varmes i 5-10 minutter, alt ettersom hvor store egg du bruker og hvor løs eller fast du ønsker plommen.

Ta ut stekepannen (du må bruke en god panne som tåler varmes i stekeovnen) og bruk for all del gryteklut!

Jeg bruker å helle litt chiliolje over og ha avocado ved siden av, litt korianderpaste og ørlitegranne majones og frisk basilikum oppå.


Hos oss er dette en superslager, enkelt å lage, ca 20 minutter fra begynnelsen til maten står på bordet . Deilig rett til late søndagsformiddager, enkel middag eller lun kvelds ♡

Takk for at du leser!
Mange av følgerne på snap har spurt etter oppskriften, så bli med der - på snap der ting skjer live - annesudmann heter jeg der (også. Og ellers).

Klemmer!

2 kommentarer: