I stedet for å sove, titter jeg denne natten igjennom ulike
partiers snapchat. Hvor gammel tror du
jeg er? 16? 25? Nei. Jeg er 49 år og søvn er umulig før jeg får lirt av meg
følgende.
Kjære politiker, slutt å omtale skolen og lærerne som om det
er en hjelpetrengende organisasjon.
Til sammenlikning, når skal vi få høre følgende utsagn: vi
må satse på elektrikerne! Mer kunnskap inn i bransjen! Eller: vi må satse på
geologene. De må få etterutdanning og kursing og fåglarna vet hva – for vi må
mene noe om denne bransjen.
Du har trolig gjettet det. Jeg er lærer. Jeg har en mengde
studiepoeng og har tråkket i korridorene på UiO og på HIOA. Jeg har fartstid i
skolen siden 1993, hvilket er flere år med utøvende yrkesliv enn enkelte politikere
har rukket å fylle i levde år.
Daglig utfører vi mirakler i skolen. Visste du det? Om du
trodde skole bestod av undervisning og kunnskap alene, tar du feil. For å kunne
motta læring trenger barn og ungdom en trygghetsplattform som gjør innlæring
mulig. Om verden rundt et barn er så travel, så kaotisk og så full av
bekymringer som overhode ikke er skolerelaterte, må vi pedagoger sørge for den
roen, den tryggheten og bygge den tilliten til den unge, som gjør at han eller
hun overhode klarer å komme i læringsmodus.
Så er det også slik at alle ikke klarer å lære like mye, men
det er helt greit. Alle kan ikke bli professorer i kvantefysikk. Nei bevares,
for en kjedelig verden det hadde blitt. Vi trenger mangfoldet. Og der står vi
daglig, der vi kontinuerlig sammen med gode assistenter og skolens
administrasjon, jobber for å se den enkelte elev og individuelt tilpasse.
Om jeg skal putte mer kunnskap inn i elevene mine nå, må jeg
ta ettermiddagene og kveldene til hjelp og trolig også bruke trakt. Utsagnet mer
kunnskap inn i skolen blir for enkelt.
Dessuten, elevene er ikke maskiner. De må erfare at læring
og utvikling er nødvendig, utviklende og la meg driste meg til å si morsomt i
tillegg. Å lære elevene og lære er en kunst. Og den kan vi.
Daglig utføres det arbeid ved skolene som den menige borger
ikke kan og vet noe om. Og det er greit. Jeg forstår noe av en elektrikers
hverdag, men vi skal være takknemlig for at jeg ikke synser for mye om hvordan
dagen hans eller hennes skal legges opp eller hvordan han eller hun skal utføre
jobben sin. For å kunne si noe om det, måtte jeg følge en elektrikers hverdag
over tid. Vi vet for lite, selv om alle har strøm i hjemmet sitt. Slik tenker
jeg også det blir for lettvint å utbasunere mer kunnskap i skolen eller andre
hjelpetrengende tiltak. Uten å vite. For
å kunne vite noe om lærernes profesjonalitet og også gjerne om sykepleiernes,
hvilket også bruker være en yndet plattform for politiske statements, bør en
hver politiker hospitere minst to uker i skolen eller i helsebransjen.
Nei, det holder ikke at du har gått på skolen selv eller at
du har vært innlagt på sykehus.
Da ville du få se alle møtene vi sitter i, alle
samarbeidspartnere vi forholder oss til daglig fra ppt, BUP, barnevern, politi,
fraværsteam og ikke minst med foresatte. Du ville få se mennesker som daglig
nennsomt og med klokskap, varme og en dash humor forvalter den kommende
generasjon. Videre ville du få se mennesker som sitter på kontorene sine,
sammen med kolleger, vi har ikke egne kontor ser du, og gir
underveisvurderinger, tar foreldresamtaler, besvarer mailer, og
detaljplanlegger neste skoledag - langt
etter klokka 16. Og det er greit. Vi er profesjonelle. De fleste av oss har
minimum fire års utdannelse, de fleste av oss mer. Vi har til og med valgt å ta
den utdannelsen helt selv. Slik som elektrikerne også har valgt sin vei.
Skolen er offentlig og det er fint med nok penger til
klasserom som er store nok, har god nok ventilasjon og til fylte svømmebasseng,
for å nevne noe. Vi er takknemlige for god kommunal forvaltning av penger, slik
at dette kan opprettholdes eller komme på plass. Det er ikke dette som er fokus
for innlegget mitt, men skolens innhold. Ikke hardware, men software. Og på det
sistnevnte området, er vi profesjonelle utøvere.
Dette er ikke syt, men det er et signal om et tretthetsbrudd
som utvikler seg i meg som profesjonelt utøvende pedagog. La meg få være
profesjonell. Jeg tar på eget initiativ den etterutdannelsen jeg ønsker. Jeg
holder meg faglig oppdatert innen mine felt helt av meg selv. Dette overfører
jeg didaktisk til praktisk pedagogikk på eget initiativ. Jeg trenger ikke
inputs i form av valgkamprop fra politikere på stemmejakt. Jeg klarer meg helt
fint i skolehverdagen min, sammen med en hær av flotte, profesjonelle kolleger.
Vi er verken på randen av det ene eller det andre, men mange av oss er svært
lei av å bli gjort til en gruppe politikerne skal hjelpe hvert 2. år. Merkelig nok,
klarer vi oss helt fint i mellomvalgsårene også.
Takk og lov, er det et slikt år til neste år, slik at vi kan
få arbeidsro. Ikke fra elever, foresatte eller ulike hjelpetjenester, men fra
irriterende statements i stemmesankingens navn. Hvem er verstingene? Høyre og Venstre med Ap hakk i hæl. KrF viser fin moderasjon og jeg er enig i å styrke antall lærere inn i småskolen. Se til Finland, så enkelt er det.
Ps: En yrkesgruppe man kanskje kunne konsentrere seg om ved
neste valg, er svakstrømsmontører, bioingeniører eller mannlig befal i
Heimevernet?. Slik for avlastningens skyld. Godt valg!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar