onsdag 25. mai 2016

Hvor rent er det egentlig viktig å ha det?





Hvor rent er det hjemme hos deg? På en skala fra 1 - 10 liksom. Helt ærlig.
Jeg tror det er en femmer cirka, hos oss. Nå har vi valper, det er ungdommer ut og inn av huset og jeg jobber veldig mye for tiden.
Vaskebøtta er ikke det første jeg tenker på når jeg kommer hjem fra jobb, men sofaen.

Det er jo ulike perioder i livet der ulike ting fungerer eller slett ikke fungerer. Da jeg hadde fire små barn som ble født på under åtte år, burde det sikkert vært vasket daglig, men det klarte jeg ikke. Likevel har de vært friske og sunne og trolig fått i seg akkurat passe mengde støv til å opprettholde et godt immunforsvar. Jeg liker i hvert fall å tenke på det på den måten, haha. Ettersom jeg er norsklærer passer det utmerket nå å nevne Henrik Ibsens Brand, der det sies at tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, tar du lykken fra det med det samme. Jeg har nå uansett levd ganske lykkelig i mine ulike hjem.

Jeg husker godt da jeg fikk barn nummer tre. Svigerinnen min ledet alltid med et barn, men vi stoppet på fire begge to. Uansett, da tredje ungen kom for min del, sukket hun fornøyd og sa: åh så deilig, nå begynner det å forfalle hos deg også! :)

Jeg har jo ikke vært helt på latsiden når det gjelder vasking. I sin tid kjøpte jeg faktisk denne boka!


Og jeg leste i den i tillegg. Og gjorde litt attpåtil.

Det har vært viktigere for meg med et levende og raust hjem enn at alt til enhver tid skulle være skinnende blankt. Men det er selvsagt en grense for møkk. Jeg trives med rene gulv og flater som ikke er for fulle av støv.
Men det er en balanse.

Tør du få besøk uten forvarsel, slik at folk bare kommer innom? Slik vi gjorde i gamle dager før iPhonen og nettet og alle kjappe løsninger? Da man faktisk hadde syklet en tur og bare stakk innom og sa hei - uten at det var planlagt. Det er en ting jeg tror vi i stor grad har mistet i dagens samfunn.
Jeg ønsker meg dit at jeg fortsatt kan ha det slik. Få ta imot de som kommer uten å bli hysterisk over at gulvet ikke er skinnende rent. Og at det at vi er sammen, er viktigere enn at det er støvfritt under sengene. Det er mine verdier. Jeg kan kose meg i det. Samtidig skjønner jeg at andre ikke klarer det. Men det er i deres hjem. Det går helt fint for meg.

Det som er viktig, er at vi ikke vasker hyggen ut av huset.


Takk for at du leste!
Del gjerne og følg meg gjennom husvask og oppvask på snapchat: annesudmann

Smil :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar