søndag 18. desember 2016

Tips til travle førjulsdager


I fjor på denne tiden mener jeg å huske at fjerde søndag i advent nærmest krasjet inn i jula, men i år er det jammen nesten ei uke igjen før alt må være ferdig.
Eller må det egentlig det?
Selv har jeg brukt skattepengene godt de siste ukene og frekventert Ahus ut og inn. En ting er at jeg har tiaratirsdager, nå er jammen gastroonsdager kommet, men ikke kommet for å bli. To onsdager på rad har jeg ramla inn på akuttmottaket og det er en tradisjon som ikke bør feste seg. Ved andregangs innleggelse vurderte jeg å fast gå med ren truse i veska samt en liten deodorant. Tannbørste, tannkrem og kam får man i en sal på hospitalet. Det ligger inne i skattepenger-kitet.
Når man da ligger der med veneflon i hånda og titter i taket (eller på The good wife på iPhonen), får man god tid til å tenke. Spesielt på alt man skjønner man ikke rekker før jul, for eksempel.
Da oppstår det naturlig noen valg.
1. La panikken overta
2. Legg lista lavere
Jeg har definitivt valgt toer´n, etter å ha vært innom ener´n i både tanke- og sjelsliv noen ganger.


Og så er det hele et ufattelig luksusproblem i tillegg.
Sett i verdenssammenheng.
Det blir jul på gården uansett. Familie og venner samles og spisestuebordet er dekket for lunsj for første gang i dette huset etter at vi overtok. 
Stort sett alt av møbler i huset er gjenbruk og Finn-funn. Et malingsstrøk og en vask er alt som trengs. Det kan være gunstig å være litt i shabby chic-leia når man holder på slik, det hjelper på og huset inviterer til nostalgi og hygge. Herlighet, vi er heldige!


Julebaksten får vi ta ved akutt inspirasjon. De berømte havreflarna, som du for øvrig kan finne oppskriften på her, tar jeg nok i løpet av uka, resten får jeg kjøpe meg ut av og Haralds fantastiske kransekake er allerede i hus og Red velvet kake er bestilt. En fransk julekake er på vei oppover Europa sammen med fru mor og trolig med litt småplukk, kommer vi opp i en seks-sju slag. 


Det viktigste er tid med familie og venner og et eller annet skal vi da ha å gnage på ♡


Bordet der det er plass til 12 er for øvrig og et Finn-funn. I min verden, skrekkelig kirskebærfarget og lakkert, nå vasket med husvask, pusset, vasket, malt med heftgrunn og to lag hvit maling. Slik forvandling gir sjelefred. Soverommet begynner også å bli ferdig og er forvandlet fra intens blått til rolig vanilje med hvite vinduskarmer og lister. Bilder kommer! 


Fjerde søndag i advent. Lag de siste dagene før jula ringes inn gode. Noen tips:

1. Skriv lister, kryss av og kryss ut det du virkelig ikke må gjøre.
2. Inviter flere venninner til felles gaveutveksling
3. Se en julefilm - eller to
4. Kaker og marsipan bør nytes over tid. Nå er det tid
5. Gi en gave til noen som ikke forventer det
6. Pust og smil

Takk for at du leser! ♡

Livet på direkten med tidvis inspirerende bilder finnes på snap: annesudmann

Klemmer!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar