torsdag 5. januar 2017

Ulv sett i Frognerparken!


Torsdag kveld så to turgjengere tre velvoksne ulver i Frognerparken. Turgjengerne var fredelig på luftetur med tre småhunder da hendelsen inntraff. Ulven omringet mennesker og hunder og en av hundene måtte bøte med livet, da eierne ikke klarte beskytte kjæledyrene mot rovdyrene.

Dette kunne vært et nyhetsoppslag. 
Men det er ikke det. Ikke nå.





Men det var en realitet få mil nord for Oslo. Husets mannebranne var ute og luftet fire av våre hunder i Trandumskogen, samme dag som ulv var observert der. Politi som trener inne i leiren, kunne fortelle at de hadde observert tre store ulver der de siste dagene.
Rett rundt der vi bodde.
Jeg er ikke redd for min egen del, men jeg vet småhundene våre er bamsemums for ulven. Tilfeldighetene gjorde at ingen hunder gikk tapt for vår del.

Før eventuelle haters, som det heter på bloggespråket, nå begynner å mene mangt, ønsker jeg å ta dere på en liten tankevandring politisk.
Av en eller annen grunn menes det mye om ulven via Oslopolitikere og via diverse organisasjoner som holder til i Oslogryta.
Jeg har lurt på om pipa fikk en annen lyd om ulven en dag befant seg nettopp blant barn og småhunder i Frognerparken.

Å lytte til de som bor i områdene der ulven befinner seg er ikke bare klokt, men også nødvendig. Folk skal drive næring der. 
Ulv som er blitt for tam, slik at den ikke bryr seg om mennesker, må tas ut.
Det handler ikke om å fjerne ulvestammen, men å regulere bestanden. Folks tillit til forvaltningen rakner. Elgbestanden går nedover i tillegg til at verdifull næring må opphøre. 



Lukter Ulveforliket i Stortinget byråkrati og hvitsnipp lang vei? Er den politiske teften på bærtur? Har elgen og ulven en gjensidig forståelse opparbeidet gjennom mange år der bestanden regulerer seg selv? Må sauebonden og ikke minst sauene vike for rovdyret som tross alt har vært der i mange år?

Det er enkelt å mene mye uten å være direkte berørt.
Selv vet jeg nå hvordan det er å være redd for å slippe ut noe av det kjæreste jeg har, fordi ulv er observert rundt husene - og da snakker jeg ikke om husbonden, men om mine små firbente.

Ettersom jeg skal slutte med å være småpolitiker helt for real denne våren, tillater jeg meg å være politisk ukorrekt. 
Samtidig husker jeg fra mine søndagsskoledager, at det ble snakket om da ulven og lammet skulle ligge side om side. Det er et fremtidshåp i det og jeg lurer på om det er derfor enkelte politikere med søndagsskolebakgrunn kan ha vært litt vel positive og stemt nettopp for Ulveforliket.


Takk for at du leser! ♡

👻 snap: annesudmann

Klemmer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar