onsdag 11. juli 2018

Har du riktig fokus?


I skrivende stund rydder jeg i reklame-eposter og melder meg av både her og der.
We´re sorry to let you go, responderer nettstedene. 
Mens jeg er glad for å fjerne alle disse tingene som tar fokus vekk fra hvile, ro, kontemplasjon, familietid - de viktige greiene. 
Det blir så mye av alt, at fokus forsvinner. Personlig trenger jeg ikke flere glass, gryter, abonnementer og vitaminer som forbrukssamfunnet forkynner at jeg vil bli lykkelig av. Jeg blir ikke det, vet du. Trolig ikke du heller. Det blir for mye. 
Jeg slår et slag for det å ha det litt enklere.

For mange ting og for mye i livet kan forårsake stress. 
Stress fører til at hormonet kortisol blir frigjort, noe som kan skade hjernen og på lang sikt redusere immunforsvaret og skade hjerte- og karsystemet, sier nevropsykologen Rick Hanson (fra artikkelen Umiddelbare stressdempere/Mindfulness). 

Vi er som aldri før utsatt for inntrykk og uttrykk konstant via smarttelefoner og nettbrett, der travelhet og det perfekte bildet gir oss inntrykk av et lykkelig liv.
Det kan være et lykkelig liv, men bildet er mye større enn det som er i fokus. 
Det er ikke lenge siden jeg postet et vakkert bilde på Instagram fra kjøkkenbenken min. Haugevis trykket liker (og det likte jeg jo), men til høyre for bildet bugnet oppvasken. 
Helhetsbildet er som regel mye større. Det er viktig å ha fokus på de vakre tingene, det er nydelig å dele gode ting, men pass på at helhetsbildet ikke stresser deg - for da må du rydde.
Ferietiden er en fin tid til å rydde i eget liv og kanskje i egen mailboks.
Hvis vi rydder mer i eget liv, åpner det seg muligheter for å kunne vise et større bilde i fokus - til og med oppvaskbenken kanskje.
Hvis vi rydder mer i det store bildet og tar bort alle små ting vi egentlig ikke trenger, blir det også mindre travelt. 

Stop the glorification of busy, står det på en Instagramkonto jeg nettopp har begynt å følge (homegrown_halo).

Forbrukssamfunnet hyler av slike ord. La det hyle.
Rydd, pust og skap deg godt fokus.

Nydelig dag ønskes deg! ❤️



2 kommentarer:

  1. Så sant, Anne. Alle disse tingene, alle inntrykkene, alt vi blir fortalt at vi bare må ha, for å bli lykkelige. Det er jo ikke der lykken er, men i de små nære tingene. Men det er lett å la seg påvirke og bli stresset. Så viktig å rydde vekk det som stresser en, det en kan gå inn og påvirke selv. Ønsker deg en vakker dag. Hilsen så mye fra Marianne

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Marianne, du har så rett. Forbrukersamfunnet og løfter om lykke om du bare og om du bare .... har blitt for mye. Lykken og tilfredsheten er et helt annet sted. Klem til deg, Marianne :)

      Slett