mandag 9. juli 2018

Er du klar for uka?


Jeg vet ikke i hvor mange år jeg har gruet meg for mandager. De av dere som har fulgt meg en stund, vet at jeg har øvd på å bli god på mandager, rett og slett.
Ny uke, nye muligheter, kvitrer noen. 
Det har ikke vært mye kvidder fra denne fuggern, for å si det slik. Heller noen hese host i det kaffen har gjort sitt for å vekke madamen innfor en ny uke. 
Man kunne jo tro at et høyst utagerende helgeliv kunne gjort sitt til denne mandagsfobien. Men nei. Her elskes sofaliv, hekling og gullrekka.
Så hva har da vært feil?
Jeg tror mange kan kjenne seg igjen i dette, men altså - jeg har proppa for mye inn i livet. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg synes ting er morsomme og interessante. Og kanskje det også er dypereliggende årsaker til engasjementet. Kanskje er det slik for både deg og meg at vi hiver oss rundt i nye aktiviteter for å slippe og gå litt ned i eget grums?
Og da blir man sliten og da blir helga for kort å få hvilt seg på.

Jeg er nok en usedvanlig late bloomer, men jeg har altså begynt å legge om stilen. 
Disse mandagene - de har jeg blitt bedre på. 
Jeg har tatt grep og innsett at om jeg ønsker flytte på meg og gjøre endringer, kan jeg det. Jeg er ikke et tre. Jeg kan endre posisjon og ståsted. 
Jeg har slutta med ting (engasjement) og øvd meg på å ikke begynne med nye ting, men heller ta tomrommet når det kommer og ha vett til å hvile. Jeg har skrevet inn "fri" i boka mi som en forpliktende avtale med meg selv, for å få pustet nok. Det får kanskje være måte på hvor tungt en skal ha for det, men noen ganger må ting inn med teskje.

Det har faktisk gjort mandagene bedre.

Kanskje du kan kjenne deg igjen i noe av dette. Kanskje kan du tenke noen nye tanker og gjøre noen valg du ikke hadde tenkt på eller ikke hadde våget vurdere.

Kanskje det. Kan skje, det ❤️

Er det forresten noen lesere som vet hva disse blomstene på bildet heter? Jeg tok bildet da vi var i Lillesand her om dagen. Vakre rødsorte blader og rødorange blomster.

Klem fra Anne 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar