lørdag 10. november 2018

Hvordan kan du bli snillere mot deg selv?


"Be kinder to yourself.
And then let your kindness flood the world."
--Pema Chödrön



Det der med å være snill mot seg selv er lettere sagt enn gjort. Er du som meg av arten flink pike, har du sannsynligvis svært tungt for dette. Snill-knappen er trolig ikke aktivert i ditt eget liv, mens medmennesker ivaretar du høyst sannsynligvis på høyde med Bree Van de Kamp i Frustrerte fruer. Effektivt, smilende og alltid tilstede med en kurv mat, fysisk eller emosjonell.

Derfor vil jeg slå et slag for selvmedfølelsen. Det handler om å være vennligere mot seg selv. Har du tenkt på det noen gang?
Jeg tenkte ikke på det før jeg bikka 50, så har du vært inne på tanken og er yngre, er det poeng til deg!


 Jeg har strevd og jobba og vært i komiteer og politikk og solgt sminke og fulgt opp venner og alskens løsbikkjer ved siden av full jobb i mange år. Det blir stress av sånt. Det sier seg selv.

Noen av oss har for eksempel utnytta skattepenga ved å benytte oss av offentlig transport i form av ambulanse noen ganger i løpet av et par års tid fordi kroppen hylte stopp, mens vettet ikke hang med. Slike turer bør pirke bort i et bortglømt sted i hjernen hvor stopp-knappen ligger. Altså ikke hjerte-stoppen, men streve-stoppen. Og selv om enkelte av oss har usedvanlig tungt for det, har budskapet omsider nådd inn. Ta det mer med ro. Ha åpne dager. Ledige kvelder. Stopp. Nyt livet. Gjør mer av det som gjør deg lykkelig. Gjøre mer av det som gjør meg lykkelig. For jeg er bra nok. Og du er bra nok ♡ Og da blir vi genuint snillere mot andre, sånn uten Bree-kurv på armen.


Var ikke dette noen fine tanker? Tanker om selvmedfølelsen.
Det er skrivetanker som nå er ute hos dere. Jeg er en tenkeskriver og penn og bok ligger stort sett alltid klar. I morgen drar jeg til Paris for å nyte noen dager med mamma og da er denne snasne lille skriveboka fra Poppydesign med. Og om jeg nå ikke har med meg håndkleet på turen, som forteller at jeg skal gjøre mer av det som gjør meg lykkelig, så er det en nydelig reminder på kjøkkenet.

Gjør mer av det som gjør deg lykkelig. Vær snillere mot deg selv og da også mot resten av verden. Jeg begynner i Paris!

Klemmer! ♡

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar